🇺🇸 ENGLISH
Optimizing your time, curating the right topics, and enhancing your listening skills with top audiovisual resources.
As an experienced Language Teacher at Oxford University might say, “The art of learning lies not merely in exposure but in engagement.” Guided Watching, a strategic pedagogical approach, empowers English learners to comprehend authentic spoken content through curated activities, purposeful viewing, and analytical practice.
At Academia BSB, we employ Guided Watching to scaffold comprehension in a controlled and intellectually stimulating way. From decoding accents to grasping idiomatic expressions, this technique allows learners to decode meaning in real-world communication, whether in academic lectures, daily news, documentaries, or films.
Effective Strategies for Guided Watching:
– Pre-viewing: Predict vocabulary and themes based on visuals or titles.
– While-viewing: Focus on gist (first viewing), then on specific information (second viewing).
– Post-viewing: Summarize scenes, engage in vocabulary mining, role-play dialogs, and answer comprehension questions.
Suggested Activities:
– Transcript Analysis (with gaps for keywords)
– Matching spoken dialogues to images
– Timed scene summarization
– Comparing subtitles to actual spoken forms
– Debate and discussion after viewing
Recommended Viewing by CEFRL Level:
CEFRL Level | Recommended Titles |
---|---|
A1 – A2 | “Peppa Pig” (Series), “The Magic School Bus” (Series), “Planet Earth” (Documentary – segments) |
B1 – B2 | “Stranger Things” (Series), “The Social Dilemma” (Documentary), TED Talks (short) |
C1 – C2 | “The Crown” (Series), “The Great Hack” (Documentary), “Harvard Lectures on YouTube” (Academic) |
Through Guided Watching, students not only gain confidence in interpreting varied accents and registers, but they also build pragmatic language awareness that prepares them for the demands of both global communication and academia.
References:
FIELD, J. Listening in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
JONES, L. Exploring Listening Strategies: A Study of English Language Learners. TESOL Quarterly, v. 45, n. 3, p. 456-475, 2011.
WILSON, J. Listening Skills for Language Learning: A Practical Guide. London: Macmillan Education, 2008.
BROWN, H. D. Language Assessment: Principles and Classroom Practices. Pearson, 2004.
THOMAS, M. Listening Comprehension in Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2009.
🇧🇷 PORTUGUÊS
Otimizando o seu tempo, direcionando os assuntos e aprimorando suas habilidades de escuta com os melhores recursos audiovisuais.
Como diria um professor de Oxford, “a arte de aprender não está apenas na exposição, mas no envolvimento”. O “Guided Watching” (Visualização Guiada) é uma abordagem pedagógica eficaz que permite que alunos de inglês compreendam conteúdos audiovisuais autênticos com atividades direcionadas, visualizações com propósito e prática analítica.
Na Academia BSB, usamos o Guided Watching para desenvolver a compreensão oral de forma estruturada. Desde a decodificação de sotaques até a compreensão de expressões idiomáticas, essa técnica ajuda os alunos a interpretar a linguagem no mundo real, seja em aulas universitárias, notícias, documentários ou filmes.
Estratégias Eficazes de Guided Watching:
– Pré-visualização: Antecipar vocabulário e temas com base em imagens ou títulos.
– Durante a visualização: Focar no conteúdo geral (1ª visualização) e nas informações específicas (2ª visualização).
– Pós-visualização: Resumir cenas, extrair vocabulário, dramatizar diálogos e responder questões de compreensão.
Atividades Recomendadas:
– Análise de transcrição com lacunas
– Associar falas a imagens
– Resumo cronometrado da cena
– Comparar legendas com a fala real
– Debates e discussões após o vídeo
Sugestões de Vídeos por Nível CEFRL:
Nível CEFRL | Títulos Recomendados |
---|---|
A1 – A2 | “Peppa Pig” (Série), “O Ônibus Mágico” (Série), “Planeta Terra” (Documentário – trechos) |
B1 – B2 | “Stranger Things” (Série), “O Dilema das Redes” (Documentário), TED Talks (curtos) |
C1 – C2 | “The Crown” (Série), “Privacidade Hackeada” (Documentário), “Palestras de Harvard no YouTube” (Acadêmico) |
Com Guided Watching, os estudantes não apenas ganham confiança para compreender sotaques e estilos variados, como também desenvolvem consciência pragmática da língua — o que os prepara tanto para a comunicação global quanto para o meio acadêmico.
Referências Bibliográficas:
FIELD, J. Listening in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
JONES, L. Exploring Listening Strategies: A Study of English Language Learners. TESOL Quarterly, vol. 45, n. 3, p. 456-475, 2011.
WILSON, J. Listening Skills for Language Learning: A Practical Guide. London: Macmillan Education, 2008.
BROWN, H. D. Language Assessment: Principles and Classroom Practices. Pearson, 2004.
THOMAS, M. Listening Comprehension in Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2009.